Teknologisk föråldring får GPS satsningar att likvidera ab

När teknologin utvecklas så innebär det inte så sällan att teknologiska satsningar går i graven. Detta kan vi se tydligt när vi tar en titt på framstegen inom smartphone-teknologi. Inbyggda navigationssystem har påverkat traditionella företag som specialiserat sig på GPS och har i vissa fall lett till att man har fått likvidera ab.

Likvidera ab som resultat av teknologiska framsteg

Det har inte gått så lång tid sedan GPS-enheter var en revolutionerande nyhet. De gav oss en fantastisk funktion som förändrade hur vi reser, navigerar och hittar adresser. Det gick bra för företag som Garmin och TomTom då deras produkter fick samma status som bilnycklarna för många bilförare.

Nu har ju inte företag som Garmin fått likvidera ab och de har hängt med i utvecklingen inom GPS. Men andra satsningar har påverkats drastiskt av nya innovationer som innebär att GPS redan är inbyggt i bilar och apparater och inte längre behövs som en biprodukt.

/gamla_bilar_.jpg

Förändringarna blev en enorm utmaning

För de traditionella GPS-bolagen så innebar förändringen av tekniken en enorm utmaning. De enstaka GPS-enheter som tidigare varit så efterfrågade blev ju överflödiga. En del av bolagen försökte anpassa sig med särskilda appar eller system för bilar. Fast detta var inte enkelt.

Med tanke på att så många gjorde precis samma sak så var det svårt att slå sig fram i det nya GPS-landskapet. En del företag lyckades överleva genom att specialisera sig på nischmarknader som till exempel GPS för vandring eller marina applikationer.

Men för många var det bara att likvidera ab då det inte gick att fortsätta med samma verksamhetsmodell. Detta särskilt då den byggde på att sälja fysiska enheter. Det var inte längre i ropet och höll inte rent ekonomiskt.

Vad kan vi lära oss av detta inför framtiden?

Vilka lärdomar kan vi dra av den teknologiska utvecklingen som blev spiken i kistan för många GPS-bolag? Framförallt så är detta en påminnelse om hur snabb teknologisk förändring kan påverka företag. Även de som är etablerade.

En viktig lärdom kan vara att försöka jobba på ett flexibelt sätt och vara anpassningsbar. Det blir ju en nödvändighet i en värld där digitala innovationer och tekniska framsteg hela tiden förändrar spelreglerna för branschen.

Men om vi ser på framtiden för GPS så ser det ju ljust ut. Verksamheter som fortsätter att jobba med traditionella enheter kanske får likvidera ab. De är inte längre lika relevanta. Men GPS som teknologi är ju fortsatt en viktig del av vår vardag och den finns överallt.

Det som kommer att förändras är hur denna teknologi ska levereras. Så för företag som vill undvika likvidation är det viktigt att förstå och gärna förutse de förändringar som är på gång. På så vis kan det vara möjligt att anpassa produkter och tjänster i god tid för att överleva och slippa lägga ner.

18 Apr 2024