Varför får GPS tjänster sälja ab eller lägga ner?

Det går inte att jämföra tillvaron före och efter GPS. Du kanske inte ens har varit med om tiden då man vevade ner bilrutan och frågade efter vägen. Numera litar vi blint på att få veta hur vi ska ta oss dit vi vill komma och på snabbast möjliga vis. Med tanke på hur vi förlitar oss på GPS kan man ju undra vad det är som får GPS tjänster att sälja ab eller lägga ner.

Sälja ab eller övergå till abonnemangsmodell

Något som har påverkat GPS produkter och tjänster är teknologisk förändring såväl som konkurrens. Företag måste ständigt uppdatera och utveckla för att hålla jämna steg med konkurrensen inom GPS marknaden.

Mindre företag kan ha svårt att hålla det tempo som krävs. Då kan de välja att sälja ab och lämna marknaden eller att förändra sitt erbjudande. Vi har ju sett många abonnemangsmodeller som bygger på GPS och här kan företag utvecklas och fortsatt växa.

Användarpreferenser har förändrats

Även om GPS är större än någonsin så har sättet vi använder tekniken på förändrats. En del föredrar att använda gratis GPS tjänster som finansieras med reklam medan andra hellre betalar för tjänsten för att slippa reklamen.

Företag som inte riktigt klarar av att möta behoven kan bestämma sig för att sälja ab för att det inte håller med en alltför enkel produkt och tjänst. Alternativet är förstås att jobba mer med abonnemangsmodellen som kan erbjuda mer än gratis versionen av tjänsten.

Vi skulle kunna säga att anledningen till att GPS tjänster väljer att sälja ab för att lägga ner ofta är en reaktion på tekniska, ekonomiska och marknadsmässiga faktorer. I den här branschen gäller det att hänga med och att utveckla tjänst och produkt för att möta den dynamiska marknadens skiftande behov.

/skyltar_i_trappa.jpg

8 Sep 2024